tiistai 25. marraskuuta 2014

Oppimistehtävä puristuspaine mittaus

Vesan mersu oli tällä kertaa testi autona
Homma aloitettiin purkamalla vähän matkaa ilmansuodattimen putkea sen jälkeen irroitimme tulpat
Tämän jälkeen aloitimme testaamaan puristuspaineita puristuspaine mittarilla

Jokainen sylinteri testattiin erikseen tällä laitteella. Testi tapahtuu sillä tavalla että startilla pyöritetään kampiakselia 5-7 kertaa kun toinen painaa mittaria vasten tulpan reikää. Tällä tavalla saadaan tietoon kuinka kovalla paineella mäntä painaa polttoaine seosta kasaan.
Tässä tilanteessa puristuspaineet heittelehtivät ja ohivuotomittauksesta selvisi että männänrenkaat vuotavat paineita öljypohjaan. Vesa myös kokeili kannen irroittamisen jälkeen että vuotavatko venttiilitkin. Kuvassa on tulokset mittauksista, 4 sylinteri pitää kaikista parhaiten paineita yläkuolokohdassa ( 10.7bar ).
Kakkos sylinteri taas sai pidettyä paineita huonoiten ( 9.5bar )
Tähän autoon ja automalliin ihanteellinen paine olisi 10,8-14bar

Testi auto: Mercedes-benz c-class 203 1.8L
Tomi, Vesku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti