tiistai 23. helmikuuta 2016

Automaattivaihteistot

Automaattivaihteistot

Automaattivaihteistossa moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimen  pumppupyörältä nesteen välityksellä turbiinipyörälle, mistä voima siirtyy eteenpäin hammaspyörävaihteistolle.
Eli perinteinen automaattivaihteisto koostuu momentinmuutimesta, kahdesta planeettavaihteesta sekä monipuolisesta hydraliikkapiiristä, joka kytkee vaihteet päälle. Nykyään hydraliikka on jonkin verran korvatu elektroniikalla, mutta edelleen hydraliset männät suorittavat vaihteen kytkemisen.

Rakenne:

Momentinmuunnin


Momentinmuuntimessa on kolme pääkomponenttia; pumppupyörä, turbiinipyörä ja staattoripyörä.
Momentinmuunnin on täynnä öljyä ja moottorin pyöriessä pumppupyörä pyörii moottorin nopeudella. Moottorin pyöriessä keskipakovoima siirtää öljyn momentinmuuntimessa pumppupyörän siivekkeiden kautta staattoripyörän siivekkeiden läpi ja se palaa takaisin turpiinipyörän siivekkeiden läpi momentinmuuntimen keskipaikkeilta.







Planeettapyörästö

Planeettapyörästö koostuu auringosta, planeettimen kannattimesta ja renkaasta. Vaihde toimii niin, että auringoksi nimetty hammasratas sijaitsee keskellä ja sen ympärillä ovat planeetat. Aurinko pyörittää kaikkia kolmea planeettaa samanaikaisesti, planeetat puolestaa pyörittävät niiden ulkopuolella olevaa rengasta.







DSG- automaattivaihteisto

DSG- vaihteisto on Volkswagen konsernin nimeämä ja kehittämä kaksoiskytkinvaihteisto.
DSG- vaihteiston toiminta perustuu kahteen erilliseen kytkimeen.Vaihteistossa on kaksi kytkin akselia toistensa sisällä. Toinen kytkin käyttää parittomia- ja toinen parillisia vaihteita.
Veto on lähes katkoton, sillä seuraava vaihde on jo kytkettynä ja käyttövalmiina. Kaksoiskytkinvaihteistossa ei tarvita perinteisestä automaattivaihteistosta tuttua hydraulista momentinmuunninta. Silti useimmat nykyiset kaksoiskytkinratkaisut on toteutettu ”märkinä”, eli monilevykytkimet ovat öljykylvyssä.




CVT. Continuously Variable Transmission

 CVT- tarkoittaa portaatonta automaattivaihteistoa.
Voima siirretään esimerkiksi kiilahihnavariattorilla.
Variaattorissa kiilahihna on kahden kartion välissä, joiden etäisyyttä voidaan säätää. Tämän seurauksena hihnan etäisyys pyörän akselilta vaihtelee, jolloin sama moottorin kierrosluku tuottaa muuttuvan hihnanopeuden, eli muuttuvan välityksen. CVT on usein normaalia automaattivaihteistoa taloudellisempi yksinkertaisemman ja tehokkaamman tekniikan takia. Tarkoitus on, että vaihteiston välitys muuttuu kierrosluvun kanssa siten, että kiihdyttäminen tapahtuu suurilla kierroksilla, mutta tasaisessa ajossa vaihteisto käyttää mahdollisimman taloudellista kierroslukua.

Vaihteistojen huollot

Automaattivaihteistoissa on suositeltavaa vaihtaa öljyt huuhtelemalla jos vaihdelaatikossa on ilmenny ongelmaa. Automaattilaatikoissa on suositeltavaa myös puhdistaa suodatin tai tarvittaessa vaihtaa se.
Myös öljypohjan irroittaminen ja putsaaminen on suositeltavaa.

Manuaalivaihteistoissa yleensä huoltoon kuuluu vain öljyjen vaihto.
Syvempiin huoltoihin yleensä liittyy ongelma vaihelaatikossa. Silloin voi joutua vaihtamaan laatikon laakerointeja tai rattaita.

Vaihdevalitsimen merkinnät

P- Parkki           N- Vapaa          D- Ajovaihde        R- Pakki        1- Ykkösvaihde      2-Kakkosvaihde

Ja pari muuta merkintää
  • Huipputehotila (käyttää moottorin koko kierrosalueen hyväksi S (Sport)
  • Käsivaihdevalinta (M, +, −)
  • Off, isoimman vaihteen kytkeminen pois käytöstä (O/D)

Tomi, Riku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti